Mind of an Anarchist


Coöperatieve Anarchie, de leukste manier van organiseren
7 april 2010, 22:35
Filed under: Organiseren | Tags: , , , ,

Steeds was ik ‘vanplan’ om er een boek over te schrijven, maar ook steeds was er wel een reden om er niet echt mee aan de slag te gaan. Wie leest er immers in de huidige tijd nog een boek? Een enkele verstokte lezer leest de boeken die hij al kent. De vernieuwende lezer koopt een eReader en leest zijn boek digitaal. Het nadeel blijft dat deze manier van lezen nauwelijks oproept tot interactie en ontwikkeling van het verhaal. Daarvoor moet je gebruik maken van de laatste communicatietechnieken. De lezer op web 2.0 leest wellicht nog slechts weblog’s of tweets met maximaal 140 karakters. Kort en krachtig en het moet ook nog ergens over gaan. Daarom heb ik besloten een blog te beginnen, een blog over Coöperatieve Anarchie, de leukste manier van organiseren.

Ik heb nog eens extra goed nagedacht over deze term. Wat doet de term Coöperatieve Anarchie  met de lezer? Zou het de lezer afstoten of juist aantrekken en overhalen de blogs te lezen om uit te vinden waar Coöperatieve Anarchie over gaat? Ik heb er met diverse mensen over gesproken en kreeg even diverse adviezen. Sommige mensen benaderen de term vanuit een marktgerichte gedachte. De term moet zich wel verkopen en het woord anarchie is dan misschien wel geen handige keuze. Ik snap deze zorg, maar bedenk me meteen, dat als we dingen niet bij hun naam kunnen of mogen noemen, we eigenlijk onszelf voor de gek houden. Anderen waren van mening dat het onderwerp erg aanstekelijk is, maar dat het woord anarchie wellicht beter vervangen kan worden door iets anders, iets wat niet meteen een negatieve connotatie oproept. Ik snap deze mensen wel, want zich zogenaamde anarchisten noemende mensen hebben aan het woord anarchisme geen prettige bijgedachte gegeven. Velen denken bij anarchisten aan stenengooiende rebellen, straatgevechten, barricades en verfspuitende activisten, die slechts uit zijn op wanorde en tegen iedere vorm van overheidsgezag zijn. Dat is jammer, want naar mijn idee hebben dit soort acties helemaal niets van doen met anarchistische principes. In volgende blogs zal ik hierop terugkomen. Voor nu kan ik u verzekeren dat Coöperatieve Anarchie niet zal oproepen tot subversieve zaken als opruien, relschoppen, bommen gooien of het opwerpen van barricades. Maar wel zult u duidelijk worden dat leven in een Coöperatieve Anarchie een gezagsondermijnende werking heeft voor huidige dominante machthebbers, zoals politici, bestuurders, managers, wetenschappers, kerkfunctionarissen en andere gezaghebbende heersers. In een coöperatief anarchistische samenleving zal de macht van leiders afvlakken en vooral worden ontdaan van machtsmiddelen om hun zin door te drijven of om hun ideeën ‘kracht bij te zetten’. Dat lijkt mij een flink stuk leuker dan hoe het er in onze huidige samenlevingen aan toe gaat.

Er bestaan m.i. behoorlijk wat misverstanden over de betekenis van het woord anarchie. Ik zal ze in mijn blogs aan bod laten komen. Voor nu wil ik het laten bij u te vertellen waar Coöperatieve Anarchie volgens mij over gaat: de leukste manier van organiseren. En wie zou daar niet nieuwsgierig naar zijn en open voor willen staan?

Ik kan er sowieso weinig aan doen wat u als lezer vooraf denkt bij het begrip Coöperatieve Anarchie. U denkt het toch al. Ik ben wel benieuwd wat u er van vindt als u mijn blogs gelezen hebt. Dat u er het uwe van zult denken is mij vooraf al wel duidelijk. Mensen denken altijd overal het zijne/hare van en zelden zijn deze gedachten het met elkaar eens. Daarom hebben we juist ook anarchistische organiseerprincipes nodig; om er wat van te vinden en om er met elkaar uit te komen als we iets voor elkaar willen krijgen.

Om te voorkomen dat we in een, al dan niet wetenschappelijk juiste, definitiediscussie over de betekenis van het woord anarchie terechtkomen, ga ik daar dus gewoon ook maar niet aan beginnen. De meningen over de juistheid van de definitie zullen ook na uitvoerige beschouwing hoe dan ook verdeeld blijven. Ik vermoed zelfs, dat hoe meer woorden ik aan een dergelijke poging zou besteden, hoe meer verschillende meningen er over de juiste definitie zullen ontstaan. Om daarmee gepaard gaande spraakverwarringen te voorkomen hanteer ik dus voor het vervolg de volgende betekenis van het woord anarchie: ‘een toestand zonder overheersing’.

Daarom ben ik dus gebleven bij hoe ik er al vanaf het begin over denk: Coöperatieve Anarchie gaat over samen-leven zonder overheersing van één individueel belang. Volgens mij is dat de leukste manier van organiseren en waarom zou je iets een andere naam geven als het van zichzelf al een prima naam heeft? Ik hoop dat u mij zult vertellen wat u daar van vindt.

11 reacties so far
Plaats een reactie

De leukste manier van organiseren. En fijn dat je er nu over schrijft. makkelijk ook je hoeft alleen maar op te schrijven hoe jij het altijd al organiseert. Voor mij ben je het Henk #organisatieanarchist pur sang. Zonder overheersing. Samen- Leven. in verbinding. Beetje rebels, ondergronds, grenzeloos, nieuwe wegen maken, plezier maken en er toe doen.
Ik ben er bij gelukkig. Weer samen op weg naar het Rijnlands Onderwijs Congres. Kijk uit naar je verhalen, nu ook op schrift.

Reactie door sandra van kolfschoten

Beste Henk, wat leuk dat je nu ook een weblog hebt! Ook dit is een uiting van Coöperatieve anarchie naar mijn idee; gewoon je eigen gedachten op het internet publiceren zonder tussenkomst van wat of wie dan ook. En wat gebeurt er? Je krijgt nog een (snelle?) reactie ook!

Wat de inhoud betreft; de terminologie Coöperatieve anarchie houdt me wel een beetje op een afstand moet ik bekennen. Dat neemt niet weg dat ik je blogs over dit onderwerp met veel belangstelling zal volgen, zodat me duidelijker gaat worden wat je er precies onder verstaat. Tot slot wens ik je succes (en discipline) om te bloggen. Keep me posted!
Hartelijke groet, Peter

Reactie door Peter Roemaat

Henk ik ben een grote voorstander van de leukste manier van organiseren dus ik wordt een volger. Ik denk dat hier ook de kracht in zit weg met alle complexe circus en gewoon samen de schouders eronder en vooral zorgen dat het leuk wordt, ik denk dat we dan een mooi tijd tegemoet gaan

grt Leo

Reactie door Leo Crombach

Niet opruiend? Dat is dan wel weer jammer… 🙂

Reactie door jo

Het ei van Columbus! Dit zou de redding zijn voor Gulpener, maar daar ontbreekt het aan mensen die het initiatief durven te nemen. Een enkeling ja, maar dat is wat weinig om een collectief te vormen. Zij die de misstanden signaleerden, werken er inmiddels niet meer. Ikzelf was de negende in de rij. Heel triest, maar ik ben wel opgelucht. Gulpener? Never again!
Terug naar het verhaal; interessant! Ook ik ga je volgen.

Reactie door Jan Vermeer

Hoi Henk, gewoon lekker bloggen en dan, over een tijdje een nietje erdoor jassen en klaar is je boek. Gefeleciteerd met je blog, je leek wel de enige zonder 🙂 Het lijkt me duidelijk, ik schrijf over sam-en-werken, jij over sam-en-leven. Gouden combinatie! Keep me posted (via Twitter dan). Suc6, Sam.

Reactie door Sam van Buuren

Wat zit je gras leuk Henk!

Reactie door Peter Orsel

Hallo Henk.
Je blog gelezen en tot de ontdekking gekomen hoe mooi anarchie kan zijn.
Samen -leven zonder overheersing van een individueel (ik lees eigen)belang.
Dat is inderdaad de leukste manier van organiseren en samen leven, delen, leren en ga zo maar door.Op deze manier is anarchie een hoog goed.
Ik ga met plezier je blog volgen en reacties geven.
Heel veel inspiratie wens ik je toe.
Hartelijke groet Truus Brauers Crombach.

Reactie door Gedachtengangen

Bedankt voor de leuke motiverende reacties!!

gr. Henk Hogeweg

Reactie door henk hogeweg

[…] Coöperatieve Anarchie, de leukste manier van organiseren April 2010 9 comments 3 […]

Pingback door 2010 in review « Mind of an Anarchist

[…] Coöperatieve Anarchie, de leukste manier van organiseren April 2010 9 comments 3 […]

Pingback door 2010 in review « Mind of an Anarchist




Geef een reactie

